نگاهي موضوعي به سينماي ايران
یهودپژوهی ، يهودشناسي ، يهود و رسانه ، يهود و فرقه ها

  بيش از 29% فيلم هاي بخش مسابقة جشنوارة بيست و نهم به مقولة زن در نظام اسلامي پرداخته بودند كه نسبت به سال 1388، 59%، نسبت به سال 1387، 50%، نسبت به سال 1386، 49%، نسبت به سال 1385، 52% و نسبت به سال 1384، 62% كاهش را نشان مي دهد كه از اين 19%، 78% چهرة زنان در جمهوري اسلامي را زشت و نازيبا به تصوير كشيدند.

 

اسامي و محتواي فيلم ها عبارتند از:

 

در جرم زن رضا يك زن چادري و سنتي است اما همه چيز به ضرر سنت در فيلم پيش مي رود. در اين فيلم زن بازندة اصلي است.

 

در جدايي نادر از سيمين زني كه قادر نيست فرزند خود را در شرايط و موقعيت كنوني ايران تربيت كند مي خواهد از همسرش جدا شود و ما در طي فيلم مشاهده مي كنيم كه حق با زن است.

 

در آقايوسف زن ايراني بار اصلي خانواده و مسئوليت را بر دوش مي كشد در حالي كه مردان چنين نمي كنند.

 

در آلزايمر زني كه شوهرش در تصادف كشته شده مرگ او را باور نمي كند و مجبور مي شوند وي را به تيمارستان ببرند. بعد از 20 سال مردي پيدا مي شود كه مدعي است شوهر اوست. زن كه از تيمارستان بيرون آمده او را به عنوان شوهر خود شناسايي مي كند اما اطرافيان اين مسئله را باور نكرده و او را مجدداً به تيمارستان برمي گردانند.

 

در سعادت آباد سه خانواده كه نمادي از خانواده هاي ايراني هستند به تصوير كشيده مي شوند كه در حال فروپاشي اند وسه زن اين خانواده ها در اين ماجرا بي تقصير نيستند.

 

در گزارش يك جشن بانو يك بنگاه ازدواج جوانان راه اندازي كرده و مكانيسم تربيتي فرهنگي نظام را به چالش مي كشد جوانان در اعتراض به بسته شدن اين بنگاه با هدايت لادن در خيابان شورش كرده و نافرماني مدني مي كنند.

 

در خيابان هاي آرام همسر رئيس پليس در قالب خبرنگاري زودتر از پليس به مناطق شورش زده مي رسد و...

 

در اينجا بدون من مادر سعي دارد فرزندان دختر و پسر خود را به زندگي اميدوار كند. او نگران دختر معلول خود است، اما پايان خوش داستان تا حدود زيادي از تلخي هاي اول فيلم مي كاهد.

 

در ارتباط خانوادگي سه خانواده در حال بحران به تصوير كشيده مي شوند كه سرانجام نادختري پس از بيست سال كه شوهرش شهيد شده است با كس ديگر ازدواج مي كند و پدر در كنار او همراه با شوهرش زندگي مي كند فيلم تا پيش از اين پايانِ خوش، سراسر سياه نمايي مي كند.

 

 

يأس و نااميدي

 

در بيست و نهمين جشنوارة فيلم فجر بيش از 29% از فيلم هاي بخش مسابقه، يأس و نااميدي را به مخاطب القاء مي كردند كه نسبت به سال 1388، 10%، نسبت به سال 1387، 21%، نسبت به سال 1386، 25%، نسبت به سال 1385، 6%، افزايش و نسبت به سال 1384، 6% كاهش را نشان مي دهد، كه اين آمار با توجه به تذكر مقام معظم رهبري در ارتباط با يأس و نااميدي در جامعه قابل توجه است.

 

اسامي فيلم ها عبارتند از:

 

جدايي نادر از سيمين، آقا يوسف، سعادت آباد، برف روي شيرواني داغ، سيزده 59 و مرگ كسب و كار من است.

 

بدحجابي زنان بازيگر

 

در بيش از 29% فيلم هاي بخش مسابقه جشنوارة بيست و نهم، زنان بازيگر بدحجاب به تصوير كشيده شدند كه نسبت به سال 1388، 9% كاهش، نسبت به سال 1387، 2% افزايش، نسبت به سال 1386، 1% كاهش، نسبت به سال 1385، 9% افزايش و نسبت به سال 1384، 21% كاهش را نشان مي دهد.

 

اسامي فيلم ها عبارتند از:

 

آقايوسف، سعادت آباد، گزارش يك جشن، خيابان هاي آرام، برف روي شيرواني داغ، سيزده 59، آينه هاي روبرو، مرگ كسب و كار من است و يه حبه قند.

 

 

گريم نامناسب و آرايش زنان بازيگر

 

در بيش از 19% فيلم هاي بخش مسابقه جشنوارة بيست و نهم، آرايش زنان بازيگر به صورت غليظ مشاهده شد كه نسبت به سال 1388، 4%، نسبت به سال 1387، 2%، نسبت به سال 1386، 7% كاهش، نسبت به سال 1385، 1% افزايش و نسبت به سال 1384، 31% كاهش را نشان مي دهد. اين مسئله نشان مي دهد كه وضعيت آرايش زنان بازيگر بهتر شده است.

 

اسامي فيلم ها عبارتند از:

 

آقايوسف، سعادت آباد، خيابان هاي آرام، آينه هاي روبه رو، مرگ كسب و كار من است و يه حبه قند.

 

 

 

زنان فراري و بدكاره

 

بيش از 6% فيلم هاي بخش مسابقة جشنواره بيست و نهم به زنان فراري و بدكاره اشاره داشتند كه نسبت به سال 1388، 2%، نسبت به سال 1387، 5/6%، نسبت به سال 1386، 3%، نسبت به سال 1385، 5/1% و نسبت به سال 1384، 33% كاهش را نشان مي دهد.

 

اسامي فيلم ها عبارتند از: جرم و آينه هاي روبرو.





تاریخ: 5 / 8 / 1390برچسب:,
ارسال توسط تسبيحات

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 126
بازدید ماه : 726
بازدید کل : 13032
تعداد مطالب : 313
تعداد نظرات : 36
تعداد آنلاین : 1